lørdag den 25. februar 2012

Jordbær Mousse

Jordbær mousse
400-500g frosne jordbær
1 tsk vaniljesukker
150 g sukker

4 blade husblas
½ l fløde

De frosne jordbær koges i en gryde. Der skal ikke vand ved for bærene afgiver en del væske, ret hurtigt.
Kog bærere 10-15 min ved svag varme og blend dem med stavblenderen hvis de ikke er kogt ud. Tilsæt vanilje og sukker og giv det et opkog. Tag det af varmen

Læg husblas i blød i rigeligt med koldt vand og når det er udblødt ca 10 min, så tag det op og knug vandet fra. Kom husblassen direkte ned til de blendede varme bær og rør det rundt.

Når massen er ved at være kølet godt af uden af den er stiv (du kan evt sætte det i vandbad, så køler det hurtigere) så pisker du fløden til blødt skum og tilsætter jordbærgrøden af 2 omgange. Sæt moussen på køl til det stivner eller brug det direkte i en kage hvis du bruger bagering til at samle i :)

3 kommentarer:

  1. Min mousse blev MEGET flydene, nogle gode råd?

    SvarSlet
  2. Denne opskrift kan ikke bruges som kagefyld. Taler af bitter erfaring. Jeg vil tro der skal mindst 7 husblas til. Jeg brugte 5 og skal nu servere flydende jordbær fondant smat :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror du har gjort den fejl at grøden ikke har været lunken nok. Jeg har lavet den med 6 blade husblas og jeg fik en flødeskums lignende konsistens

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...