fredag den 18. november 2011

Sådan laves en baby rump kage

Jeg har lavet mange baby numser i kage og jeg er tit blevet opfordret til at lave en how-to på den.. Nu fik jeg det endelig gjort og du får lov at kigge med her:

Jeg laver en halvrund kage som jeg overtrækker med hvid fondant.
Rul det ud i 4-5 mm tykkelse -for at det ikke bliver for gennemsigtig.

Skær det overskydende fondant af og gem det til en anden god gang.

FØDDER:
Til den størelse kage har jeg taget 50g hudfarvet fondant til hver fod og 50 til hver ben + lidt ekstra til tæer.
Rul 50g fondant til en tyk dråbeform. Hold den i hånden og brug en finger til at lave svangen med og pres den så en smule flad. lav den anden på samme måde men vend den om inden du presser den flad..
Det går ikke at have to højre fødder jo..


Så skal der laves tæer. Store tåen skal være ret stor i forhold til de andre, for at den får det der baby over sig. Der skal mere fondant til end man lige tror..
Jeg starter med at præge V'et i svangen. Laver to streger yderst på hælen og derefter på hælen. En enkelt streg en cm under lilletåen og så sætter jeg tæerne på med lidt vand.

Her kan du rigtig se stregerne.

Her kan du se benene. En lidt længere dråbe formet som jeg også har presset lidt flad og sat på højkant.
Bare pas på at den stadig er rund..

Jeg har som regel en kage under numsen, men det er ikke nødvendig.. Du kan sagtens lave een uden.
Jeg har valgt at lave en salmebog under rumpekagen:


Jeg sætter rumpen ude ved kanten (så tæppet til sidst kan ligge ud over den nederste kage)
Jeg tyller med lidt ICING, men kun der hvor det kan ses ;)

Så sætter jeg ben og fødder på, så storetæerne næsten rører hinanden. Denne gang går de helt sammen pga kagen's størrelse, men jeg syntes det er ok :)

Her kan du se at jeg er tæt på kanten og skimte at jeg har rullet grøn fondant ud til tæppet :)

TÆPPE:

Jeg har som regel lavet tæppet i samme farve som den nederest kage, men syntes ikke at det skulle være brunt i dette tilfælde. Så jeg kiggede i min kasse med overskydende fondant og fandt GRØN passende, da kagen er til både drenge og piger :)

Rul tæppet forholdsvis tyk ud. Er det for tynd, så får du er værre bøvl med at lægge det på kagen.
Bamse på picnic

Jeg har præget tæppet helt anderledes end jeg plejer, denne gang.. men jeg syntes det er rigtig sødt..


Det færdige tæppe, som det bedst passer til kagen.
Jeg kan bedst lide at tæppet ikke er 4kantet og bølger lidt..

DEN FÆRDIGE KAGE:

Jeg har tyllet små klatter af icing på hvor tæppet kommer til at sidde så det ikke glider af.

resultat:

Jeg har præget for hårdt og der er revner i tæppet..
Jeg lagde lidt mere icing ind under tæppet, så det kunne klistre til igen og nu ser det fint ud.


TAK fordi du læste med. Jeg håber at det er brugbart :)

36 kommentarer:

  1. fantastisk :) den ryger bestemt i gemmerne!

    SvarSlet
  2. Tak for info. Og ja, den skal med i gemmekassen:-)

    SvarSlet
  3. tak :) så må jeg igang og se om jeg kan lave min egen til min søns dåb! kan ikke bestille en fra dig fordi dåben holdes i Island, så håber at de kommer til at ligne dine i det mindste en lille smule!

    SvarSlet
  4. Glæder mig til at se jeres kager :)
    Bina: god dåb, jeg er sikker på din kager bliver flot og vækker jubel ;)

    SvarSlet
  5. det så mye enklere ut enn jeg hadde trodd

    SvarSlet
  6. Hej Lene
    Hvilken form har du brugt til den runde kage, og hvor stor er den?
    Rigtig fin beskrivelse.

    Mvh
    Sanne

    SvarSlet
  7. ja hvilken form bruger du????

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger en skål i mit køkken til at lægge kagen sammen i.. prøv at holde forskellige skåle hen til den form du bager i -for at forestille dig str :)

      Slet
  8. Hvor længe vil du anbefale at man maks. har kagen til at stå efter den er beklædt med fondant? Mvh. Pernille

    SvarSlet
    Svar
    1. fondanten er lige meget. spørgsmålet er kagen..hvor længe den har været lagt sammen :)

      Slet
  9. Pia Charlotte Petersen30. august 2012 kl. 13.25

    Hej Lene
    Den runde "numse"del fortæller du at du ligger sammen i en skål... kan du uddybe det lidt???

    Ja er nybegynder med meget stort NY foran...

    Kan bare ikke lige se det for mig med kagebund, creme og mousse... smiler.

    Mvh. Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Du bager bunde og så lægger du plastpose i skålen du vil bruge. skær pizza-slices af kage bunden og læg ned i skålen -det skal fylde HELE skålen ud -så du har lavet en skål ud af kagen..
      Så komme du mousse i og lidt kagerester fra din udskæring og så chokoladecremen og tilsidst en bund som holder det hele inde :)
      press det lidt sammen og lad kagen sætte sig :)

      Slet
  10. Nu spørg jeg måske dumt, men hvad er det for mousse og chokoladecreme der skal bruges? og hvordan laver du det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingen dumme spørgsmål, du kan kigge under OPSKRIFTER under det øverste billede på bloggen.. der er også DIY (do it yourself)og STARTSIDE..
      Så er det bare at klikke sig ind på de forskellige opskrifter :)

      Slet
  11. Hvor meget fondant vil du mene man skal bruge, til en almindelig rund kage (Ligesom str. på de bunde man kan købe i alm. butikker)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg plejer at veje 800g af til en kage på 25 cm dia og 8 cm høj -det er en passende portion for mig, syntes jeg :)jeg kan godt lide at jeg ved, jeg har nok :)

      Slet
    2. Er det 800g til sådan en baby-kage, eller "bare" til at overtrække en rund 25cm-kage? :)
      Må jeg spørge hvor meget stor kage du ville lave til ca. 40 personer. Står og vil gerne lave en kagen til barnedåb nemlig, men er i tvivl om hvor stor jeg skal lave den....

      Slet
  12. Hej

    Hvilken farve bruger du til at farve fondanten med til baby ben?

    Hilsen camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger Paprika/flesh farven :) og meget meget lidt af den.

      Slet
  13. Hej.

    Jeg har besluttet mig for at lave denne kage til vores søns dåb. Men har et problem med fyld til kagen... min kæreste kan ikke fordrage flødeskum - hverken smag eller konsistens. Har forsøgt at google opskrifter, men kan ikke rigtig finde nogen. Og vil jo gerne lave en kage han også kan lide... Derfor: har du nogle forslag til fyld der ikke indeholder fløde? (Mærkeligt nok kan han godt lide flødeboller og skum på isvafler - så tænker selv om man kan bruget noget i den retning...)
    Mvh. Jannie.

    SvarSlet
  14. Great article, Thanks for your great information, the content is quiet interesting. I will be waiting for your next post.

    SvarSlet
  15. Very informative post for me as I am always looking for new content that can help me and my knowledge grow better.

    SvarSlet
  16. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...