onsdag den 26. september 2012

Æblesmør

Jeg har lavet æblesmør ala Klidmoster. Jeg brugte en del af hendes opskrift og undlod lidt.
Rørsukker og farin


Æblesmør, guuud hvor det dufter skønt mens det koger

Klidmoster's opskrift finder du HER.

Til min egen æblesmør brugte jeg:

3 kg æbler, fri for stilk, blomst og skåret i kvarte, med skræl og kærnehus og det hele
7,5 dl væske ( ½ æbleeddike, ½ vand) Brug 2,5 dl væske pr 1 kg æbler

Kog det til det er god mør, jeg kogte mine æbler ca 45 min. Hvorefter jeg moste dem gennem en si og ned i en størrere gryde. Der var ca 3 L æblemos

Æblemosen koges med:
1 kg sukker (200g pr ½L æblemos) -jeg brugte rørsukker og farin
Krydderier:
1 spsk kanel
1 vaniljestang
8 grønne kardemomme kapsler
1 stjerneanis
½ tsk salt

og så simrede det i 4 timer ca..der skal røres indimellem og mere i slutningen end i begyndelsen.
Det skal være tykt og ikke løbe sammen med det samme, når man kører grudeskeen igennem det
Kom æblesmørret på nyskoldede glas og nyd det vinteren igennem :) hvis det holder så længe.


Jeg er nødt til at prøve klidmoster's opskrift hvor jeg følger den til punkt og prikke, men det var ikke alle ingredienser jeg havde i huset, så jeg tog hva jeg kunne lide -og det smager HERLIGT :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...