fredag den 26. november 2010

peberkagehuset - 1.søndag i advent gave

Jeg har fundet en udstikker til et peberkagehus HER og har været ved at lede i gemmerne efter en opskrift på kagefigurer som jeg ved er nem at arbejde med. Hvor jeg har opskriften fra er uvis, men jeg har skrevet 2005 øverst i højre hjørne, men det siger jo ikke så meget.

DEJ TIL KAGEFIGURER:

150g farin
250g sirup
150g margarine

lunes/smeltes i en gryde

1 tsk ingefær
3 tsk kanel
½ tsk nelliker
2 tsk natron

røres i og det afkøles

1 æg (evt. past. hel æg)
ca 500g hvedemel

røres i til dej. dejen hviler en times tid eller tre inden brug. dejen kan ligge på køl et pr dage :)


Til peberkagehuset har jeg tilsat 1 tsk peber sammen med de andre krydderier ;) efter at have set denne opskrift -som er identisk med min jo.. bare lige mere dej i min egen opskrift.. nå, men her fik jeg så også ideen til at lave vinduer af frugt bolcher ;) og et andet sted, som jeg ikke kan finde igen, fik jeg ideen om at lægge en batteri-lyskæde ind i huset...så det ser beboet ud..men det må blive et andet peberkagehus der prøver det!!

Næste peberkagehus får et andet design

..godt med sne rundt om huset og så står den i en lille solstråle :)

Det ser rigtig hyggeligt ud med bolche-vinduerne syntes jeg..


Et godt tip er at lægge bolcher på inden kagen ryger i ovnen, ellers risikere man at få dej med ind i vinduet. Bolcherne nåede ikke at smelte ordentlig, da jeg lagde dem ind efter 5 min og så blev kagerne for sorte inden de smeltede tilpas.  

Jeg fik lavet de første kager for tykke, så de hævede enormt og der var ikke plads til bolcherne.

og så skal jeg prøve kun at komme det halve peber i, for jeg syntes dejen smagte for meget af peber iforhold til alle de andre dejlige jule-krydderier :) og så skal jeg have skåret lidt ned på natron så de ikke hæver nær så meget..

Peberkagehuset skulle dagplejemor Tove have. Hun får ingen julegave, men derimod 4 søndags-gaver i form af spiselige ting til hende og hendes familie.. og det håber jeg hun vil sætte pris på. Ihvertfald blev hun meget glad da vi idag troppede op med peberkagehuset :)

6 kommentarer:

  1. ej hvor ser det dog bare fint ud!
    sabine
    sabinesverden.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Hej Lene,

    ih - hvor er det fint :o) Jeg har aldrig prøvet at lavet et rigtigt hus, men det kunne være at man skulle prøve en gang

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  3. A true house. He , very nice design . i like it.

    SvarSlet
  4. Hold da lige op - Hvor er det FINT !!!!!

    Vildt !!!

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  5. Tak skal i have alle sammen. Det er ikke det sidste hus jeg skal prøve at bage.. ;)

    Camilla, det er bare at springe ud i det. det er ret sjovt og bare mega hyggeligt :)

    SvarSlet
  6. Hvor fint :)
    Jeg skal helt sikkert lave sådan et med min datter i år :)
    Kig gerne med på min blog miekager.blogspot.dk, dog har jeg desværre endnu ikke nået at lave så mange flotte kager ...

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...